Pages

Wednesday, February 4, 2009

Saat Aku Menyusukan

Nikmatnya menjadi seorang ibu adalah saat apabila kita menyusukan bayi. Terasa keindahannya dan eratnya ikatan yang terjalin. Lahir perasaan kasih sayang yang tidak terhingga kepadanya. Malangnya.... saat itu datang hanya sebentar kepada ku. Aku hanya dapat merasai nikmat menyusukan selama 1 bulan yang pertama sahaja.

Keadaan ini berlaku akibat daripada kesihatan ku yang kurang memuaskan semasa dalam tempoh berpantang. Aku terlalu lama terlantar sakit. Aku tidak boleh duduk dalam kadar yang lama. Aku juga tidak boleh baring mengiring. Ini menyukarkan aku untuk menyusukan anakku. Ditambah pula aku mempunyai masalah flat or inverted nipple. Jadi aku memberikannya susu formula. Pada awalnya, aku sulamkan juga dengan susu badan. Malangnya anakku sudah mengalami masalah keliru puting. Dia tidak mahu lagi menyusu badan. Dia lebih gemar menyusu botol. Aku sekadar pamkan susuku dan memberi dia minum menggunakan botol.

Akhirnya, susuku semakin kurang dan kini pada umur Afnan Mujahid 4 bulan aku sudah tidak mempunyai susu. Apa yang aku kesali adalah... kurangnya ilmu aku mengenai penyusuan. Ia membuatkan aku panik dan mudah putus asa dalam berhadapan dengan masalah ini. Kini aku merasakan yang aku mempunyai kekurangan.

kini aku nekad mencari sumber untuk menambah ilmu ku dan juga untuk dijadikan panduan kepada mereka yang lain.

(Aku juga salah dalam pemilihan breastpump...)

1 comment:

f a i z a h 's said...

isk...sdehnya...saya pn cetek ilmu..sama2 kita share ok~