Pages

Monday, February 2, 2009

Tips penyusuan

Susu ibu adalah perkara paling penting dalam pembesaran bayi. Tiada susu formula yang menyamai susu ibu. Ia penuh khasiat dan kebaikan buat sikecil. Setiap ibu digalakkan untuk memberi susu mereka sebagai minuman penuh pada bayi mereka. Kita juga digalakkan untuk memberi penyusuan eksklusif buat simanja. Apakah dia penyusuan eksklusif? Penyusuan eksklusif adalah menyusukan (susu badan) sikecil sepenuhnya sepanjang 6 bulan pertama tanpa ditambah ataupun dicampur dengan yang lain. Selepas 6 bulan barulah boleh dicampur dengan makanan tambahan. Dan teruskan menyusu anak anda sehingga dia berumur 2 thn. Banyak yang perlu dijaga oleh ibu ketika tempoh penyusuan.

Makanan;
Ibu hendaklah memakan makanan yang berkhasiat.
- tidak dibenarkan memakan kekacang atau makanan yang dikatakan boleh membuatkan kita 'angin'. Bimbang bayi akan kembung perut. (makanan sejuk jauhkan).

Minum;
Banyakkan meminum air suam. Jangan minum minuman yang sejuk atau berais. Ia boleh menyebabkan susu cepat kering / kurang.

Pada awal penyusuan, sememangnya susu masih belum keluar. But dont give up... Keep on brestfeed your baby. Susu akan keluar juga. Yang penting kita perlu sabar.

Berurut;
Anda boleh berurut untuk membantu mempercepatkan pengeluaran susu.

Tuam;
Tuam dengan tuala panas. Tuam setiap kali selepas mandi. (mandi dengan air panas). Ia juga dapat membantu membanyakkan susu.

Cuci;
Cuci puting anda dengan tuala suam. Ia bagi mencegah masalah puting tersumbat dan menghalang susu daripada keluar. Ada juga yang mencuci dengan berus. Jika risau luka, cukup sekadar menggunakan tuala sahaja. Seleok-eloknya, mencuci puting ini dilakukan ketika masih mengandung.

Tarik;
Selalu tarik puting anda bagi mencegah dari masalah puting tenggelam (flat or inverted nipples). Lakukan setiap kali anda mandi. Ramai wanita mengalami masalah ini. Jangan sedih kerana anda masih boleh menyusukan bayi anda.

Berdoa;
Sentiasa berdoa semoga susu anda sentiasa ada untuk anda menyusukan bayi. Dan mohon bantuannya sepanjang menempuh cabaran tempoh masa penyusuan ini.

No comments: