Pages

Tuesday, April 22, 2008

Check Up - Bulan ke 4

Pada malam 18hb April 2008 yang lepas, saya telah ke Klinik untuk pemeriksaan bulanan bagi kehamilan saya. Ketika ini, kandungan saya telah berusia hampir 15 minggu. Pemeriksaan dijalankan seperti biasa. Bermula dengan ukuran berat dan ujian urine. Seterusnya pemeriksaan tekanan darah. Kali ini doktor periksa kedudukan bayi, memeriksa bahagian rahim dengan menekan perut dari luar. Alhamdulillah segalanya normal.

Tetapi, pada tahap ini, saya mengalami beberapa masalah. Saya sentiasa merasa keras dibahagian bawah rahim. Dan keputihan saya juga tidak normal. Ia keluar seperti yoguart dan berwarna hijau muda epal. Serta terdapat ketulan kecil di bahagian pintu masuk. Perkara ini saya ajukan kepada doktor. Doktor membuat ujian urine secara terperinci. Di dapati urine saya terdapat kuman. Dan juga berlaku infection. Perkara ini agak membimbangkan.

Bagi membunuh kuman yang terdapat di dalam urine, doktor telah memberikan saya ubat antibiotik. Juga diberikan ubat minum bagi melawaskan kencing. Semua ubat ini perlu dihabiskan. Berdasarkan penjelasannya, pundi kencing menjadi semakin sempit akibat rahim yang semakin membesar. Kedudukan rahim yang begitu hampir dengan pundi kencing ini membahayakan janin sekiranya urine mengandungi kuman. Bimbang ia akan menjangkiti kawasan rahim. Dan ini boleh menyebabkan keguguran.

Bagi masalah keputihan, doktor memberikan laktacid sebagai bahan pencuci. Usia bayi yang masih kecil menghalang untuk doktor memberikan ubat lain. Doktor juga mencadangkan penggunaan panty liner dengan penukaran yang kerap.

Menurut doktor, masalah ini sering berlaku kepada ibu hamil. Pencegahan awal perlu bagi memastikan ia tidak memberikan kesan buruk kepada bayi yang dikandungkan.

Ya Allah, Engkau bantulah aku dalam melindungi bayi yang sedang aku kandungkan ini.....

No comments: