Pages

Friday, April 4, 2008

Sakit pinggang

Sekarang kandungan ku telah berusia 3bln 4 hari. Alhamdulillah segalanya masih selamat. Tetapi, pada waktu ini aku sering mengalami sakit belakang. Perkara ini telah diajukan kepada doktor. Katanya, ketika mengandung, segala tulang ibu menjadi lembut dan membengkok. Oleh itu ibu akan mudah berasa sakit-sakit.

Penerangan itu tidak bisa menenangkan ku. Kerana kesakitan yang dirasai amat memeritkan. Kekadang terasa seolah-olah ingin menangis menahan kesakitan. Nak diurut bimbang terjadi perkara yang tidak diingini. Berdiri atau berjalan dalam waktu yang lama akan menambahkan lagi kesakitan yang ditanggung. Tetapi sekarang ini, berjalan didalam pejabat pun sudah terasa sakitnya. Sekiranya aku berbaring, amat sukar untuk aku bangkit. Mahu memusingkan badan pun sukar. Aku menggambarkan kesakitan ini harus aku tempuhi sepanjang 6 bln lebih lagi. Ya Allah satu jangka masa yang panjang. Benar-benar berharap agar aku dapat bertahan.

Apabila aku ceritakan sakit ku kepada rakanku yang pernah mengandung, mereka agak terkejut. Kerana sepatutnya apabila kandungan dlm lingkungan 7 bln keatas baru terasa sakit pinggang. Mmmmmmm... ini mungkin kerana keadaan tubuh ku. Sebelum aku berkahwin lagi aku selalu mengalami sakit pinggang. Bila aku rujuk pada doktor, doktor kata tiada apa-apa yang perlu dirisaukan. X-tray pun ok. Kesannya adalah pada waktu sekarang. Ketika aku mengandung. Harus aku menerima segalanya demi bayi yang aku kandungkan. Umi sayang baby...

Ya Allah ampun kan lah segala dosa ku dengan kesakitan yang ditanggung ini. Baru sekarang aku sedar betapa besarnya pengorbanan seorang ibu. Sekarang begitu mudah air mata ku gugur sekiranya melihat sandiwara yang melibatkan hubungan anak dan orang tuanya.

No comments: