Pages

Friday, April 18, 2008

Rahim


Seperti biasa tepat jam 5.30 ptg, saya cepat-cepat berkemas untuk pulang ke rumah selepas hampir seharian dipejabat. Rutin harian untuk pulang, masuk sahaja kereta radio akan dipasang. Sejak bergelar ibu hamil ni, rangkaian IKIM menjadi pilihan. Topik yang dibincangkan pada petang itu amat menarik. Perbincangan berkenaan ibu hamil. Walaubagaimanapun, saya tak sempat mendengar siapa ustazah jemputan tersebut.

Apa yang sempat saya dengar adalah berkenaan cara melahirkan anak. Dan bagaimana Allah melindungi Khalifah kecil ini sejak dari kandungan. Allah telah sediakan satu ruang yang sempurna ciptaannya bagi menempatkan insan baru ini. Allah melindunginya dengan 6 lapis kulit perut ibunya dan 1 lapis rahim. Oleh itu, ustazah tersebut menyeru ibu-ibu dan bakal ibu agar terlebih dahulu cuba untuk bersalin normal. Jangan dipotong lapisan yang melindungi bayi tersebut. Kerana melalui pembedahan, 6 lapis kulit perut akan dipotong dan termasuk 1 lapis rahim. Ini akan menyebabkan kawasan perlindungan bayi akan terjejas. Tetapi, sekiranya ia menjadi keperluan, maka teruskanlah.

Selain itu, tempat duduknya bayi ini semasa kandungan selama 9 bulan juga digelar RAHIM. Tanpa kita sedari (terutama saya), RAHIM ini juga telah membawa maksud kasih sayang. Betapa Allah menunjukkan perasaan yang perlu kita tunjukkan kepada insan baru ini sehinggakan tempat tinggalnya juga digelar RAHIM. Secara tidak langsung juga ia menunjukkan hubungan yang akan dan perlu wujud antara Ibu dan anak.

Ya Allah... betapa indah dan teliti setiap ciptaan Mu. Setiap kewujudannya mempunyai hikmah yang tersendiri.

No comments: