Pages

Monday, January 19, 2009

Kahak

Sejak Afnan Mujahid lahir nafasnya bunyi seolah-olah tersekat. Bunyinya seperti orang yang selsema. Dan terasa seolah ada sesuatu yang tersekat di tekak. Aku utarakan masalah tersebut kepada jururawat desa yang selalu datang melawat aku dan baby ketika aku berpantang di kampung. Malangnya dia tidak memberi sebarang respon pada soalan aku. Apa yang dia katakan hanyalah "Kalau baby selsema memang tiada ubat. Awak sapu Vits je pada hidung dan dada dia".

Pada bulan December yang lalu, kami telah pulang ke Bagan Serai, Perak (kampung suami). Semasa disana kami pergi ke klinik pakar kanak-kanak (Klinik Ho Pakar Kanak-Kanak, Parit Buntar, Perak). Aku amat terkejut apabila diberitahu oleh dr. Ho yang kesihatan Afnan Mujahid tidak memuaskan dan perlu dimasukkan ke wad dengan segera! Menurutnya, kahaknya sudah terlalu banyak dan ini membahayakan paru-parunya. Kami mohon jasa baik Dr. Ho untuk tidak merujuk kes kami ke hospital kesihatan. Aku tidak mahu anakku ditahan diwad. Umur anakku ketika itu belum pun lagi 2 bulan.

Dr menyarankan sejenis rawatan (sedut gas). Kami bersetuju. Dan gas tersebut perlu diambil oleh Afnan Mujahid sebanyak 2 kali sehari. Iaitu diwaktu pagi dan malam. Sepanjang tempoh kami berada di perak, kami terpaksa berulang alik dari Bagan Serai ke Parit Buntar setiap pagi dan malam untuk mendapatkan rawatan bagi anakku.

Kesan daripada gas tersebut, anakku akan muntah bagi mengeluarkan kahaknya. Dan ia juga mungkin keluar bersama-sama najisnya. Najis akan kelihatan melekit dan berlendir. Alhamdulillah, setelah beberapa kali kami berulang alik, Afnan Mujahid menunjukkan riaksi yang positif. Nafasnya juga sudah tidak berbunyi. keadaannya beransur pulih. Kami juga dibekalkan dengan ubat-ubatan (kahak, batuk & antibiotik).

Bagi mereka yang tinggal berdekatan dengan Parit Buntar, perak. Aku amat menyarankan agar mendapatkan rawatan bagi sikecil anda di Klinik Dr. Ho. Semasa diklinik tersebut, sempat aku berbual-bual dengan ibu kanak-kanak yang lain. Mereka datang dari pelbagai tempat. Ada yang dari kedah dan yang selalu terserempak dengan kami semasa mendapatkan rawatan datang dari Bukit Merah. Layanan serta perkhidmatan yang diberikan sangat memuaskan hati.


Setelah apa yang berlaku, aku amat tidak berpuas hati dengan Klinik Kesihatan dan sebuah klinik swasta yang menjadi rujukan aku dan suami untuk Afnan Mujahid.

1 comment:

Unknown said...

nak tau waktu operasi klinik ho ni blh?