Pages

Monday, January 19, 2009

Tanda - tanda aku ...

Aku pernah tertanya-tanya dan bertanya kepada rakan-rakan, apakah tanda-tanda untuk bersalin. Bagaimana kita akan tahu bahawa itu adalah tanda bersalin? Semuanya sukar untuk memberikan jawapan kepada ku. Berikut adalah tanda-tanda yang terdapat padaku apabila hampir pada hari aku bersalin:

  1. Sakit pinggang - Aku rasakan sejak minggu ke-36 aku mengandung. Semakin hampir untuk bersalin semakin kerap ia sakit. Aku bersalin pada kandungan berusia 38 minggu 2 hari
  2. Lendir - Terdapat lendir yang keluar. Ia keluar bersama-sama keputihan. Dan keputihan juga keluar dalam kuantiti yang banyak dar kebiasaan. Ia berlaku pada kandunganku berusia 37 minggu. Lendir semakin kerap dan banyak keluar pada hujung kehamilanku. Ia kekadang berketul-ketul. Pada awal pagi hari kelahiran (baca saat kelahiran dalam entriku) ia berketul dan banyak. Tetapi ia keluar tanpa darah.
  3. Sengal pinggang - Sengal dan lenguh-lenguh di sekitar kawasan pinggang berlaku hampir dengan waktu kelahiran bayiku. Ia adalah lenguh yang amat sangat dan rasanya lain dari hari yang lain. (rujuk entri saat kelahiran)
  4. Ketuban pecah - ini berlaku apabila aku sudah hampir bersalin. Keluar air dari jalan tersebut tanpa dapat ditahan.
  5. Kontraksi rahim - Ia berlaku serentak ketika air ketubanku pecah.

Tanda-tanda kelahiran bagi setiap wanita berbeza-beza. Mungkin ada yang berasa kontraksi dulu kemudian diikuti dengan tanda-tanda lain. Tetapi ia boleh dijadikan panduan dan rujukan.

Ketahuilah, bahawa naluri kita sendiri akan memberitahu kita bilakah kita akan melahirkan. Percaya pada naluri kita :-)

No comments: